Extended Organ with Princess DragonMom at MOCAD (Detroit) on November 8th, 2013

extended_organ_posterl     bananas

Extended Organ is Tom Recchion, Joe Potts, Fredrik Nilsen and Paul McCarthy with Alex Stevens. Mike Kelley was a longtime member of the group and continues to be a contributing member by virtue of the sound recordings he provided to the group before his death: “in case I can’t make a gig, I can still play.” Tom, Joe and Fredrik are founding members of the seminal West Coast experimental noise cult collective, the Los Angeles Free Music Society (LAFMS).

The roots of the LAFMS trace back to 1972 when disparate groups of improvising sound experimenters in eastern Los Angeles discovered their mutual interest and banded together to design modes of self production and distribution of recordings and publications, helping to develop and propel the DIY movement. Paul McCarthy began collaborating with the LAFMS in the late 70’s and has been an integral participating supporter since the mid 90’s.

Recchion_Nilsen Nilsen McCarthy Potts

Formed in 1994, Extended Organ produce a dynamic otherworldly ambience that can be simultaneously hilarious and ominously frightening. Overlaying the carpet of sound produced by Joe Potts and his self-engineered drone instrument the “Chopped Optigan” is Paul McCarthy’s vocal and guitar improvisations channeled and processed by Alex Stevens. Tom Recchion, simultaneously renowned as an inventor of crude homemade instruments and as an innovative composer of electronic and tape music, performs an array of sounds blending lush beauty and horror sensibility into the matrix. An antique Rheem Mark 7 organ is layered in by Fredrik Nilsen along with electronic sound and the aforementioned recordings provided by Mike Kelley. Mike Kelley’s varied array of sounds are unprocessed mouth generated tugs, gurgles and bubbling masterfully recorded in 2010 by Scott Benzel.

Davin_Warn Ron_1 Ron_2 Dion Warn

Opening is the Detroit collective Princess Dragonmom (Davin Brainard, Warren Defever, Dion Fischer, Claire D’Aoust and Ronald Cornelissen), celebrating their 20th year of noise-making and performance-staging.

Extended Organ en Princess DragonMom in MOCAD op 8 november 2013

Extenden Organ bestaat uit Tom Recchion, Joe Potts, Fredrik Nilsen en Paul McCarthy met Alex Stevens. Mike Kelley heeft ook lang deel uit gemaakt van de groep en blijft ook na zijn dood bijdragen aan het groepsgeluid dankzij opnames uit zijn geluidsarchief die  in 2010 gemaakt zijn door Scott Benzel) : “in case I can’t make a gig, I can still play.” Tom Joe en Frederik zijn medeoprichters van het befaamde West Coast noise collectief The Los Angeles Free Music Society (LAMFS)

The LAMFS wordt opgericht omstreeks 1972, een tijd waarin losse groepjes muzikanten in het oosten van LA elkaar vinden in een gedeelde belangstelling voor  experimentele en geïmproviseerde muziek. Zij besluiten gezamenlijk een netwerk op te zetten met als doel de productie en distributie van geluidsopnamen en publicaties. Zo leveren zij begin zeventiger jaren een belangrijke bijdrage bij het aanjagen van de DIY beweging in die contreien. Paul McCarthy begint zijn samenwerking met de LAMFS tegen het einde van de zeventiger jaren en wordt permanent lid van het collectief rond het midden van de negentiger jaren.

In 1994 wordt Extended Organ opgericht. Zij maken een soort van onwereldse ambient muziek die tegelijkertijd hilarisch en nachtmerrieachtig aandoet.  Aan de basis van het groepsgeluid van Extended Organ staat Joe Potts met zijn zelfgebouwde drone instrument, de “Chopped Optigan” . Over dit tapijt van geluid legt Paul McCarthy zijn vocale en gitaar improvisaties die worden bewerkt en vervormd door Alex Stevens. Voeg daaraan toe het geluid van de primitieve zelfgebouwde instrumenten van Tom Recchion, het geluid van het antieke Rheem Mark 7 orgel van Frederik Nilsen en de vocale erupties op de tapes van Mike Kelley en je hebt het geluid van Extended Organ.

Voor deze speciale gelegenheid openden Princess DragonMom (Davin Brainard, Warren Defever, Dion Fischer, Claire D’Aoust en Ronald Cornelissen) uit Detroit met een performance die het twintigjarige bestaan van dit collectief markeert.

Photo’s performance/ foto’s performance: Gregory Hallock
Video: MOCAD
Many thanks/veel dank: Greg Baise and/en The Netherlands Consulate General in New York