Frosty’s lament at Galerie Bernard Jordan in Paris


This selection of drawings is shown at Gallery Bernard Jordan under the title Frosty’s lament between November 16 and December 21 2019.

The drawings ÖIL, Latrodectus & Rats get fat while good chicks die feature a building that is called the Taubanesentralen in Longyearbyen in Svalbard where I spend time in Galleri Svalbard in the summer of 2018. This building was once the pivot for the cable-ways to transport coal from the mines to the harbor. The building has now lost its function because coal mining in Longyearbyen has been brought to an end, apart from one remaining mine,‘gruve 7’, mine 7 in Adventdalen, which still operates on a comparatively small scale.

Deze selectie van tekeningen is van 16 november tot 21 december 2019 te zien bij galerie Bernard Jordan onder de titel Frosty’s lament.

Centraal in de tekeningen ÖIL, Latrodectus & Rats get fat while good chicks die staat de Taubanesentralen, een gebouw in Longyearbyen in Spitsbergen waar ik de zomer van 2018 verbleef bij Galleri Svalbard. Dit gebouw was ooit de spil waar de kabelbanen die steenkool van de mijnen rond Longyearbyen naar de haven te transporteerden in samenkwamen. Het gebouw heeft nu zijn functie verloren omdat de mijnbouw in Longyearbyen is beëindigd, afgezien van één overgebleven mijn, ‘gruve 7’, mijn 7 in Adventdalen, waar nog steeds op relatief kleine schaal gedolven wordt.

Photo’s/foto’s: Aurélien Mole
 …

Frosty’s lament


Nine drawings shown under the title Frosty’s lament at galerie Bernard Jordan in Paris in 2019.
Ink, pencil, watercolor and gouache on paper – all drawings are  45 x 60 cm – 2019

Negen tekeningen die onder de naam Frosty’s lament worden getoond bij galerie Bernard Jordan in Parijs.
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier  – alle tekeningen zijn 45 x 60 cm – 2019

Latrodectus, Rats get fat while good chicks die & ÖIL


The building that features in these drawings is the Taubanesentralen in Longyearbyen in Svalbard. This was once the pivot for the cableways to transport coal from the mines to the harbor.

Latrodectus
Ink, pencil, watercolor and gouache on paper – 87 x 113 cm – 2019

Rats get fat while good chicks die
Ink, pencil, watercolor and gouache on paper – 70,5 x 110,5 cm – 2019

OÏL
Ink, pencil, watercolor and gouache on paper – 80 x 140 cm – 2019

Het gebouw dat is afgebeeld in deze tekeningen is de Taubanesentralen in Longyearbyen. Ooit was dit de spil voor de kabelbanen die steenkool van de mijnen naar de haven transporteerde.

Latrodectus
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 87 x 113 cm – 2019

Rats get fat while good chicks die
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier  – 70,5 x 110,5 cm – 2019

OÏL
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier  – 80 x 140 cm – 2019

Limbo Walks, Limbo Sleeps


Limbo Walks, Limbo Sleeps comes in a limited edition of 50 numbered and signed copies. This edition was published by Ronald Cornelissen with the support of Le Fonds Canson pour l’Art et le Papier. The original works were made in 2009 in ink, watercolor, sepia and pencil on inkjet prints. They are reproduced here at their original size. The graphic design was done by Ronald van Lit.

Edition of 40 Dutch and 10 English copies – 32,9 x 24,1 cm – 2015
Price: 70 €

Limbo Loopt, Limbo Slaapt is een editie van 50 genummerde en gesigneerde exemplaren. Deze publicatie is uitgegeven door Ronald Cornelissen en is tot stand gekomen mede dankzij de ondersteuning van  Le Fonds Canson pour l’Art et le Papier. De originele werken zijn in 2009 gemaakt met inkt, waterverf, sepia en potlood op inkjet prints. De werken zijn op het originele formaat afgebeeld. De vormgeving is gedaan door Ronald van Lit.

Oplage van 40 Nederlandse en 10 Engelse exemplaren – 32,9 x 24,1 cm – 2015
Prijs: 70 €

Many thanks to/Met dank aan: Catherine Barthe and Ronald van Lit
 …

Androuiette in de Petteflat


This publication is part of the collection chipiron from the French publisher Solo Ma Non Troppo. This book with drawings that were made between 2016 and 2018 was published in March 2019 in an edition of a 150 copies. It can be ordered at Solo Ma Non Troppo. The price is 15,00 €

It is a co-edition with galerie Bernard Jordan (Paris)
20 x 27 cm – 36 full colour pages – 2019
isbn 978-2-919289-48-6

Androuiette in de Petteflat
Deze publicatie is een uitgave in de chipiron collectie van de Franse uitgeverij Solo Ma Non Troppo.
Dit boek met tekeningen die gemaakt zijn tussen 2016 en 2018 is in maart 2019 uitgegeven in een editie van 150 exemplaren. Het kan besteld worden bij Solo Ma Non Troppo en kost 15 €.

De uitgave werd gemaakt in samenwerking met galerie Bernard Jordan in Parijs.
20 x 27 cm – 36 kleuren pagina’s  – 2019
isbn 978-2-919289-48-6

Many thanks/Met dank aan: Jean Bescos, Geneviève Hergott & Bernard Jordan
 …

Residency in Greenland aboard Le Manguier


In May 2017 Phillipe Hercher’s invited me to stay on his boat Le Manguier for a ‘sejour artistique’ in Disko Bay on the west Coast of Greenland together with Louis Adam (FR), Romain Lafarge(FR) and Matthieu Litt (BE). The trip started in June 2019 and started by going from Aasiat to the little Island of Kitsisarsuit (Kronprinsen Ejland) halfway in between Aasiat and Disko Island. From there we sailed to Qeqertarsuaq (God Haven) on the Southside of Disko Island. Then we went to Oqatsut (Rode Bay) and after that to Ilulisat from where we took a walk to Jacobshavn Glacier (this glacier produces 40% of all glacier ice in the world). After that we take a night trip to Ilumanaq, a trip that took us through the ice in front of the mouth of Ilulissat Icefjord in the midnight sun, an otherworldly experience. From Ilumanaq we sail further to a bay close to Qasiganguit, to the little village of Akunnaaq and then back to Aasiat.

In juni 2019 verbleef ik op uitnodiging van Phillipe Hercher aan boord van zijn boot Le Manguier voor een ‘sejour artistique’ in Disko Baai aan de westkust van Groenland. Aan boord was ik naast Phillipe in gezelschap van Louis Adam (FR), Romain Lafarge (FR) en Matthieu Litt (BE). We voeren van Aasiaat naar het eilandje Kitsisarsuit (Kronprinsen Ejland) halverwege tussen Aasiaat en Disko Eiland. Daarna gingen we door naar Qeqertarsuaq (God Havn) aan de zuidkant van Disko Eiland. Vandaaruit gingen we door naar Oqaatsut (Rodebaai) op Groenland. Na Oqatsut voeren we naar Ilulisat waar we naar de Jacobshavn-gletsjer lopen (deze gletsjer stoot 40% van al het gletsjerijs in de wereld uit in zee). Daarna voeren we in de nacht door naar Ilimanaq (Klaushavn), de tocht door het ijs voor het IJsfjord van Ilulissat langs in de middernachtszon is onwerelds. Vanuit Ilumanaq voeren we door naar een baai in de buurt van Qasigannguit, naar Akunnaaq en weer terug naar Aasiaat.

With many thanks to/Met veel dank aan: Philippe Hercher and Louis Adam
 …

I HAVE NOTHING TO SELL

On February 1, 2019 I was interviewed by Peter Nijenhuis for his blog De Wereld Werkt in Arnhem. Our conversation about drawing in general and more specifically the drawings I made as a result of my residency in Svalbard was published on his blog under the title I HAVE NOTHING TO SELL.

Op 1 februari 2019 werd ik door Peter Nijenhuis geïnterviewd voor zijn blog De Wereld Werkt in Arnhem. Ons gesprek over tekenen in het algemeen en meer in het bijzonder de tekeningen die het resultaat zijn van mijn verblijf op Spitsbergen is op zijn blog gepubliceerd onder de titel IK VERKOOP NIKS.

Many thanks to/ met dank aan: Peter Nijenhuis & Chris Kennedy
 …

Scale model for Scatmobile

 
Scale model for Scatmobile (scale 1 : 10)
Wood, plastic, brass, paper and 3D print – 49,3 x 23,1 x 20 cm – 2019

Schaal model voor Scatmobiel (schaal 1 : 10)
Hout, plastic, messing, papier en 3D print – 49,3 x 23,1 x 20 cm – 2019

Drawings based on the engravings from The true and perfect description of three voyages so strange and woonderfull, that the like hath neuer been heard of before: done and performed three yeares, one after the other, by the ships of Holland and Zeland, on the north sides of Norway, Muscouia, and Tartaria, towardsthe kingdomes of Cathaia & China book by Gerrit de Veer

In preparation for my stay in Galleri Svalbard I visited the depots of the Maritime Museum in Amsterdam where they have the first (and second) edition of the book The true and perfect description of three voyages so strange and woonderfull, that the like hath neuer been heard of before: done and performed three yeares, one after the other, by the ships of Holland and Zeland, on the north sides of Norway, Muscouia, and Tartaria, towardsthe kingdomes of Cathaia & China by Gerrit de Veer. I later found out there is a Latin translation from 1598 in the library of Galleri Svalbard. The story is an account of Willem Barents and Jacob van Heemskerck’s ill-fated expedition of 1596, which saw its 17 members stranded on Nova Zembla for ten months during the polar winter. Before they stranded on Nova Zembla Barents discovered Bear Island and Spitsbergen by accident.

Ter voorbereiding op mijn verblijf in Galleri Svalbard bezocht ik het depot van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam om de eerste en tweede editie van Waerachtighe beschryvinghe van drie seylagien/ter werelt noyt soo vreemt ghehoort van Gerrit de Veer in te zien. In de bibliotheek van Galleri Svalbard hebben ze de Latijnse vertaling van het boek van Gerrit de Veer uit 1598 zo bleek later. Het boek beschrijft de mislukte poging van Willem Barents en Jacob van Heemskerck om via de noordoostpassage India en China te bereiken. Tijdens de expeditie loopt het schip van Barents vast in het ijs rond Nova Zembla en zit de 17 koppige bemanning daar gedurende 10 maanden vast in een zelfgebouwd onderkomen. Alvorens te stranden op Nova Zembla ontdekt Willem Barents Bereneiland en Spitsbergen als gevolg van een navigatiefout.


In order to structure my thoughts I decided to make a series of drawings based upon the engravings on de Veer’s book. This series of drawings will be at the core of the installation that I intend to make further to my stay at Spitsbergen.

Om mijn gedachten wat meer te ordenen heb ik op een gegeven moment besloten om een serie tekeningen te gaan maken die gebaseerd is op de serie gravures in het boek van de Veer. Deze reeks tekeningen vormen de kern van de installatie die ik wil maken naar aanleiding van mijn verblijf in Spitsbergen.


1-4 juni
Inkt, potlood, pen, waterverf, acryl en gouache op papier – 2017 – 88,5 x 138 cm
21-22 juni
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 2017 – 71 x 103 cm
15 augustus
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 71,5 x 108,5 cm – 2017
26 augustus
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 71 x 112 cm – 2017
28 augustus
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 71 x 96 cm – 2017
15 september
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 45 x 60 cm – 2017
17 september
Inkt, potlood, waterverf, gouache en acryl op papier – 85 x 109,5 cm – 2018
25 september
Inkt, potlood, waterverf, gouache en acryl op papier – 70 x 96 cm – 2017
25 oktober
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 79,5 x 140 cm – 2018
7 / 9 december
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 60 x 88,5 cm – 2018
12 februari
Inkt, potlood, waterverf, acryl en gouache op papier – 60 x 88,5 cm – 2018
29 mei
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 60 x 88,5 cm – 2018
30 mei
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 60 x 88,5 cm – 2018
12 & 13 juni
Inkt, potlood, waterverf, acryl, gouache en collage op papier – 140 x 251 cm – 2018
17 juni
Inkt, potlood, waterverf, acryl, gouache en collage op papier – 83 x 143 cm – 2018
28 & 29 juni
Inkt, potlood, waterverf, acryl en gouache op papier – 117 x 244 cm – 2018
1 juli
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 90 x 143 cm – 2018
21 juli
Inkt, potlood, waterverf en gouache op papier – 95,8 x 145,5 cm – 2018
28 juli
Inkt, potlood, waterverf, gouache en acryl op papier – 114,6 x 244 cm – 2018
16 / 20 augustus
Inkt, potlood, waterverf, gouache en acryl op papier – 140 x 285 cm – 2018
 …